Inteligentne systemy telematyczne obecnie wykorzystywane są już w większości branż, ponieważ ułatwiają optymalizację wielu procesów w firmach. Telematyka w transporcie umożliwia między innymi utrzymanie ciągłej łączności pojazdu z centralą, dzięki czemu wszelkie zmiany dokonywane są na bieżąco w taki sposób, aby ułatwiać pracę kierowcy i zagwarantować terminową realizację zlecenia transportowego. Jakie możliwości daje telematyka w transporcie? Podpowiadamy.
Czym jest telematyka?
Telematyka to słowo, które powstało z połączenia dwóch wyrazów: telekomunikacja i informatyka. Terminem tym określa się najnowsze inteligentne systemy, za pomocą których możliwe jest zdalne przekazywanie, zbieranie, przechowywanie i analizowanie danych w czasie rzeczywistym. Telematyka w transporcie wykorzystuje szereg urządzeń. System taki składa się z czujników, detektorów i sprzętów monitorujących, a także zapewniających łączność internetową, satelitarną czy dzięki sieci komórkowej. Ważnym elementem systemów telematycznych jest również właściwe oprogramowanie, umożliwiające przechowywanie i analizę danych, a także przekazywanie kluczowych informacji do poszczególnych jednostek.
Telematyka w transporcie – zastosowanie
Telematyka w transporcie pozwala efektywnie zarządzać przejazdami, ładunkami, odprawami celnymi czy magazynowaniem towarów. Umożliwia też zdalną komunikację między poszczególnymi pracownikami czy kontrolowanie przejazdów. Zwłaszcza w dużych firmach transportowych, takie systemy są dużym ułatwieniem zarówno dla pracowników stacjonarnych, jak i kierowców. Umożliwiają one w sposób zdalny jednoczesne monitorowanie całej floty, pozwalają również na kontrolę stylu jazdy czy monitorowanie czasu pracy kierowców. Usprawniają również czynności administracyjne wewnątrz przedsiębiorstw.
Telematyka w transporcie – korzyści
Telematyka gwarantuje szereg korzyści w wielu różnych branżach, dlatego systemy te są tak chętnie wykorzystywane przez wszystkie przedsiębiorstwa, które chcą zoptymalizować wszelkie procesy w firmie i zwiększyć efektywność swoich działań, a także zdobyć nowych klientów. Wśród korzyści płynących z zastosowania systemów telematycznych w sektorze TSL wymienia się przede wszystkim skrócenie czasu dostawy, ponieważ jedną z podstawowych ich funkcji jest przekazywanie kierowcom informacji o warunkach pogodowych i sytuacji na drodze. Dzięki temu mogą oni z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować trasę i uniknąć opóźnień w dostawie.
Ogromną zaletą systemów telematycznych jest możliwość bieżącego monitorowania stanu samochodów. Mowa tutaj o parametrach takich jak napięcie akumulatora, zużycie bieżnika, opon czy świateł. W razie, kiedy system wykryje jakiekolwiek nieprawidłowości, automatycznie informuje o tym administratora, który może podjąć odpowiednie działania, planując serwis i konserwację pojazdu, zanim dojdzie do poważnej usterki.