Po zeszłorocznym jubileuszowym sezonie Warszawski Rower Publiczny wchodzi w drugą dekadę funkcjonowania. Znany mieszkańcom kształt systemu i jego zasady działania pozostają bez zmian.
9 miesięcy, 349 stacji, 4943 rowery
Jak co roku system rusza dokładnie 1 marca i będzie działał do końca listopada, czyli przez 9 miesięcy. Zasady korzystania z Veturilo pozostają bez zmian, tak samo jak i taryfa. Pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia jest darmowe, a za pierwszą godzinę płaci się symboliczną złotówkę.
Wszystkie informacje organizacyjne dostępne są na oficjalnej stronie veturilo.waw.pl, na której można też założyć konto w systemie. Zarówno ta strona, jak i aplikacja mobilna stanowiąca wygodną formę wypożyczania rowerów, dostępne są w aż 6 językach, w tym również po ukraińsku.
Z budżetu miasta finansowanych jest 316 stacji, w tym 10 z rowerami o wspomaganiu elektrycznym i 6 z małymi rowerkami dziecięcymi. W dodatku 33 stacje finansowane są przez prywatnych partnerów projektu, takich jak parki biurowe czy centra handlowe. Łącznie do dyspozycji będą dokładnie 4934 rowery różnych typów, z czego przeważającą większość (4785) stanowią standardowe rowery miejskie.
Ważne ogniwo
Warszawa konsekwentnie zachowuje ciągłość funkcjonowania Veturilo mimo licznych trudnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, które nie pozostają bez wpływu na światową gospodarkę. Rola roweru rośnie w obecnych czasach wraz ze wzrostem świadomości społecznej w sprawach zdrowotnych oraz związanych z ochroną klimatu. Ostatnio nie bez znaczenia staje się również kwestia pochodzenia paliw służących do napędzania różnych środków transportu. Stolica od lat utrzymuje największy w Polsce i jeden z największych w Europie systemów roweru publicznego. Daje to mieszkankom i mieszkańcom ekologiczną alternatywę w ich codziennych podróżach oraz uzupełnia bogatą ofertę transportu publicznego na tzw. „pierwszym i ostatnim kilometrze”, zwiększając jego atrakcyjność.
Warszawa patrzy w przyszłość
Przez zimę kilka tysięcy rowerów przeszło intensywny przegląd techniczny pod nadzorem pracowników stołecznego Zarządu Dróg Miejskich. To jednoślady dobrze znane już mieszkankom i mieszkańcom Warszawy. Te same rowery służyły im także w poprzednich latach. Za sobą mają już miliony wypożyczeń, a przed sobą ostatni sezon działania. Umowa z obecnym operatorem systemu dobiega bowiem końca. Miasto chce jednak zapewnić ciągłość tej ważnej usługi. Dlatego równolegle Warszawa przygotowuje się do przetargu na nowego operatora Veturilo, co zapewni powrót systemu w zmodernizowanej formie w przyszłym roku i rozwój w kolejnych latach.
Źródło: https://um.warszawa.pl/-/11-sezon-veturilo-startuje-1-marca