W 2021 roku Warszawskim Transportem Publicznym podróżowało 809,4 mln pasażerów, którzy kupili prawie 79,4 mln sztuk biletów. To więcej niż w 2020 roku – pierwszym roku epidemii.
Więcej pasażerów, tyle samo kilometrów
W ubiegłym roku z Warszawskiego Transportu Publicznego skorzystało 809 430 917 pasażerów. To o 11,4 proc. więcej niż w 2020 roku (726 242 018 przejazdów). Liczba pasażerów zmieniała się w zależności od sytuacji epidemicznej i wprowadzanych (a potem znoszonych) przez rząd ograniczeń życia społecznego.
Na początku zeszłego roku było ok. 40 proc. pasażerów w porównaniu z okresem przed epidemią. Potem ta liczba zaczęła rosnąć i przed wakacjami wzrosła do ok. 60 proc. W wakacje tradycyjnie już pasażerów znowu było mniej; powrót do autobusów, tramwajów i metra rozpoczął się pod koniec sierpnia i w październiku było ich już prawie 80 proc.
Nadal jednak nie udało się wrócić do poziomu popularności transportu zbiorowego sprzed pandemii koronawirusa. W 2019 roku, kiedy nie było epidemii, pojazdami WTP podróżowało ponad 1,2 mld osób. To ponad 32 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Najwięcej – 49,4 proc. pasażerów skorzystało z autobusów, 23 proc. z tramwajów, a 22,3 proc. z metra. Pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej podróżowało 1,8 proc. osób, a składami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej – w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD – 3,5 proc. Popularność poszczególnych środków transportu, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, nie zmieniła się znacząco.
Nie zmieniła się także liczba wozokilometrów przejechanych przez pojazdy WTP. W 2021 roku pokonały one 231 601 883 wozokilometry. Trzy pierwsze miejsca pod względem wielkości pracy przewozowej zajęły: autobusy ze 113 243 511 wzkm, tramwaje – 49 292 189 wzkm i metro – 40 580 408 wzkm. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przejechały 14 933 510 wzkm, autobusy linii lokalnych L – 7 093 605 wzkm. Pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD pokonały 6 458 660 wzkm.
I porównując, w 2020 roku było 238 102 372 wzkm, a w przedpandemicznym 2019 roku – 231 306 787 wzkm.
Coraz więcej biletów w biletomatach i przez aplikacje
W ubiegłym roku sprzedano 79 365 668 biletów wszystkich rodzajów. W porównaniu 2020 rokiem oznacza to 35 proc. wzrost. Najpopularniejsze okazały się: bilety czasowe – 41 880 931 sprzedanych (w porównaniu z rokiem 2020 wzrost o 34,4 proc.) i jednorazowe – 32 586 608 sztuk (wzrost o 41,5 proc.). Pasażerowie kupili także 3 384 606 biletów długookresowych (wzrost o 7,5 proc.) i 1 513 523 krótkookresowych (wzrost o 24,6 proc.)
Liczba sprzedanych biletów w roku 2021 i w ostatnim przed pandemią, 2019, nie różni się znacząco (było ich mniej o 7,1 proc.), ale pasażerowie kupili mniej biletów długo- i krótkookresowych czyli 30 i 90 dniowych oraz dobowych, 3 dniowych i weekendowych. Liczba sprzedanych biletów krótkookresowych była mniejsza o 61,6 proc. – 1,5 mln sztuk wobec 2,4 mln w 2019 roku, a długookresowych 3,4 mln sztuk w porównaniu do 5,3 mln czyli mniej o 56,4 proc.
W ubiegłym roku pasażerowie najchętniej kupowali bilety w stacjonarnych automatach biletowych – 34,2 proc. wszystkich sprzedanych biletów, biletomatach mobilnych – 27 proc. i przez aplikacje na smartfony – 19,5 proc.
Dane te potwierdzają trend obserwowany od kilku lat, czyli wzrost popularności kanałów bezobsługowych, dostępnych całą dobę, takich jak biletomaty i aplikacje. Największy, w porównaniu do roku 2020, wzrost popularności odnotowano w przypadku mobilnych automatów biletowych (wzrost liczby sprzedanych biletów o 6,3 proc.). Za pośrednictwem aplikacji na telefony komórkowe sprzedano o 2 proc. biletów więcej niż rok wcześniej, a w biletomatach stacjonarnych – o 0,7 proc.
Jednocześnie z roku na rok maleje zainteresowanie punktami, do których trzeba się specjalnie udać po bilety, czyli np. kiosków albo sklepów. W 2021 roku sprzedano w nich 19,2 proc. wszystkich biletów, co – w porównaniu do roku 2020 – oznacza prawie 2,5 proc. spadek.
Co wybudował i wyremontował ZTM?
W wrześniu oddano do użytku prawie 1,5 km odcinek nowej linii tramwajowej z Nowodworów do osiedla Winnica. To wspólne przedsięwzięcie Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. Tym samym mieszkańcy Białołęki zyskali wygodne i szybkie połączenie z pierwszą linią metra – dojeżdżają tam tramwaje linii 2 i 17. W sąsiedztwie ostatnich przystanków tramwajowych wybudowano także pętlę autobusową – tu zatrzymują się autobusy linii 509 i N03. Na Białołęce zakończyła się również budowa 16. w Warszawie parkingu „Parkuj i Jedź” przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań. Po jego otwarciu kierowcy zyskają 235 miejsc postojowych, a rowerzyści 140 miejsc dla jednośladów.
Na Woli trwała budowa nowej pętli autobusowej przy skrzyżowaniu ulicy Wawrzyszewskiej i J. Ostroroga, która zastąpi dzisiejszą pętlę Młynów. Autobusy dojadą do niej w II kwartale tego roku. Jednocześnie przebudowano układ drogowy, aby wygodnie i bezpiecznie mogli z niego korzystać piesi, rowerzyści i kierowcy, m.in. powstały tam nowe przystanki.
W zeszłym roku ZTM wybudował osiem nowych przystanków autobusowych oraz wyremontował nawierzchnię na ośmiu pętlach autobusowych i 18 przystankach. Na stołecznych ulicach ustawiono 17 nowych wiat przystankowych.
Przez cały rok prowadzono także prace modernizacyjne na pierwszej linii metra. Na stacji Racławicka zamontowano nową windę, która zastąpiła niewygodny podnośnik. Na stacjach Pole Mokotowskie i Marymont odświeżono elewację – na tej pierwszej wymieniono elewację szybu windowego, a na drugiej okładzinę z płyt gresowych przy dwóch wejściach. Modernizowano także urządzenia techniczne, m.in. przepompownię wód opadowych na stacji Pole Mokotowskie oraz podstację trakcyjno-energetyczną. Metro Warszawskie wymieniło na kilku stacjach system sterowania ruchem.
Źródło: https://um.warszawa.pl/-/pasazerowie-powoli-wracaja-do-komunikacji