Kupiłeś samochód w komisie i okazuje się, że historia auta jest „niedostępna”? W tego typu sprawach pomaga Miejski Rzecznik Konsumentów. I nie zawaha się pójść do sądu reprezentując warszawianki i warszawiaków.
Około 30 porad dziennie udziela mieszkankom i mieszkańcom Warszawy Miejski Rzecznik Konsumenta. Średnio dziennie rzecznik przygotowuje sześć wystąpień do przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przyjmują argumenty. W ubiegłym roku wszczęto 37 spraw sądowych (w poprzednim roku było 29) oraz udzielono konsumentom pomocy w 110 sprawach (rok wcześniej w 75).
– Celem wystąpień rzecznika jest doprowadzenie do polubownego zakończenia sporu, jak najpomyślniej dla konsumentów. Negocjacje z przedsiębiorcami prowadzone są niekiedy bardzo długo, z wykorzystaniem wszystkich możliwych argumentów. Przedstawienie ich na sali sądowej jest ostatecznością – mówi Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów (MRK).
Samochód z komisu
Rzecznik wspomina najbardziej emocjonujące sprawy. W jednej z nich do Miejskiego Rzecznika Konsumentów zgłosiło się niepełnosprawne małżeństwo, które zakupiło za 90 tys. zł auto w komisie samochodowym. Ale, kiedy pojechali do ASO okazało się, że cała historia pojazdu zniknęła – została wykasowana.
Konsumenci starali się we własnym zakresie odstąpić od umowy, jednak przedsiębiorca nie zwrócił im wpłaconych pieniędzy. A przedmiot umowy – samochód –został w komisie.
Miejski Rzecznik Konsumentów wystąpił więc na rzecz konsumentów na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy z powództwem o zapłatę z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Dzięki czynnościom podjętym przez rzecznika udało się uzyskać informacje od autoryzowanego serwisu w Niemczech, z których wynikało, iż sprzedany warszawskiemu małżeństwu samochód ma cofnięty licznik o 180 tys. km. Ten fakt ten stał się głównym dowodem w postępowaniu sądowym oraz podstawą skierowania przez rzecznika zawiadomienia do prokuratury.
W postępowaniu przed sądem okręgowym oraz apelacyjnym sprawa została prawomocnie rozstrzygnięta na korzyść konsumentów. Obecnie toczy się postępowanie egzekucyjne z wniosku rzecznika w celu odzyskania całości zasądzonej przez sąd kwoty na rzecz małżeństwa.
Głuchy telefon
Rzecznik interweniuje też w drobniejszych sprawach, w których pokrzywdzeni są konsumenci. Od 2015 r. przed Sądem Okręgowym we Wrocławiu toczyło się postępowanie, w którym MRK, działając na rzecz 68 konsumentów wystąpił przeciwko spółce telekomunikacyjnej z zarzutem stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych.
Spółka proponowała konsumentom usługi telekomunikacyjne – ale składając ofertę wprowadzała ich w błąd, ponieważ jej przedstawiciele podawali się za dotychczasowego dostawcę usług. Informowali, że oferta dotyczy jedynie modyfikacji bądź przedłużenia umowy.
Rzecznik wystąpił z roszczeniem o nakazanie zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych oraz o uznanie nieważności umów zawartych z konsumentami, na rzecz których wytoczone zostało powództwo. Do postępowania przystąpił Prokurator Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu. W dniu 22 listopada 2021 r. sąd wydał wyrok, w pełni zgadzając się z postawionymi spółce zarzutami.
– Bilans zakończonych spraw sądowych z udziałem rzecznika jest pozytywny. Dzięki nim oraz wygranym sprawom sądowym wpływamy na zachowania przedsiębiorców – przypominamy przedsiębiorcom ich powinności wobec konsumentów oraz uświadamiamy konieczność przestrzegania obowiązującego prawa – podsumowuje Małgorzata Rothert.
Miejski Rzecznik Konsumentów urzęduje przy ul. Canaletta 2 w Warszawie. Można się skontaktować również telefonicznie – pod numerem 22 44 33 4 44 lub mailowo: konsument@um.warszawa.pl Porady są bezpłatne.
Źródło: https://um.warszawa.pl/-/rzecznik-wygrywa-w-sadach