1943 projekty, w tym 217 ogólnomiejskich i 1726 dzielnicowych. Poznaliśmy ostateczną liczbę projektów zgłoszonych – elektronicznie i papierowo – do 9. edycji budżetu obywatelskiego
Projekty można przeglądać na stronie budżetu obywatelskiego:
– Sprawdzamy teraz, czy wszystkie projekty są kompletne i zawierają niezbędne informacje, które pozwolą nam ocenić, czy są one możliwe do realizacji. Jeżeli czegoś brakuje lub wymaga uzupełnień, urzędnicy skontaktują się z autorami z prośbą o dostarczenie potrzebnych informacji. Każdy projekt musi mieć ręce i nogi – mówi Karolina Zdrodowska, dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego.
Najdroższe projekty ogólnomiejskie
Maksymalna dopuszczalna wartość na jeden projekt ogólnomiejski to sześć milionów – dokładnie 6 067 849 zł. W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszono pięć takich projektów.
Projekt „Wygodne i szybkie przesiadki w Warszawie” zakłada wytyczenie nowych przejść dla pieszych i przeniesienie przystanków przy pl. Bankowym, pl. Wileńskim i przy rondzie Waszyngtona. Chodzi o to, żeby pasażerowie mogli się wygodniej przesiadać.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa pieszych” dotyczy spowolnienia rowerzystów w rejonie przystanków komunikacji miejskiej. Po wizji lokalnej z udziałem mieszkańców decydowano by, jakie zmiany wprowadzić w danym miejscu, by „zdyscyplinować szalonych rowerzystów”.
Projekt „Instalacja systemu do fotokatalitycznego oczyszczania powietrza” przewiduje instalację takich urządzeń na wybranych przystankach, na który przesiada się szczególnie dużo pasażerów. Pomysłodawca zapewnia, że jedno urządzenie oczyszcza powietrze równie efektywnie, jak kilkadziesiąt drzew.
„Kruszymy beton. Sadzimy zieleń!” – zapowiada czwarty projekt. Zakłada on posadzenie drzew, krzewów, bylin, łąk kwietnych w miejscach obecnie zabetonowanych. Wskazuje m.in. pl. Bankowy, pl. Konstytucji, pasaż Wiecha i ponad 20 innych miejsc.
„Bilet całoroczny niewidoczny” to pomysł na sześć tysięcy całorocznych biletów komunikacji miejskiej. Mogliby je wygrać posiadacze Warszawskiej Karty Miejskiej. Autor liczy na zmniejszenie dzięki temu ruchu samochodowego w mieście.
Najtańsze projekty ogólnomiejskie
Najtańsze projekty mieszczą się w budżecie kilku tysięcy złotych. A koszt propozycji wywieszenia flag Polski i Warszawy na budynkach szkół podstawowych i ponadpodstawowych od 1 sierpnia do 2 października wynosi zero złotych.
Kolejny projekt zakłada wyświetlanie na ekranach w warszawskiej komunikacji miejskiej informacji o różnych ważnych wydarzeniach historycznych. Dalej: organizacja wycieczki rowerowej śladami warszawskich tężni. I jeszcze: przeprowadzenie warsztatów z ekologii dla warszawskich seniorów dotyczących m.in. segregacji odpadów.
Jednym z tańszych projektów jest pomysł postawienia w pobliżu zbiorników wodnych oraz w miejscach przebywania ptaków tablic informacyjnych. Mówiłyby one o negatywnych skutkach karmienia ptaków pieczywem i zawierałyby porady, jak odpowiednio należy je dokarmiać.
Linki do opisywanych projektów:
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/28355
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/28361
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26419
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26931
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26932
Najdroższe projekty w dzielnicach
Większość pomysłów to projekty dzielnicowe. Kwoty, jakie ma do dyspozycji dzielnica, zależą od liczby mieszkańców. Np. na Mokotowie jest to łącznie 8,5 mln złotych, a w Wesołej – 1 mln zł. Maksymalna wartość jednego projektu, to 20 proc. budżetu dzielnicy.
Dwa najdroższe projekty na poziomie dzielnicowym (za 1,7 mln zł każdy) pochodzą właśnie z Mokotowa. Oba zakładają wymianę nawierzchni ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Sobieskiego z kostki brukowej na asfalt. Pierwszy – po zachodniej stronie ul. Sobieskiego na odcinku od ul. Dolnej do ul. Czarnomorskiej, a drugi na odcinku od ul. Czarnomorskiej do al. Wilanowskiej.
Z kolei na Pradze-Południe mieszkańcy proponują przeznaczyć 1,4 mln zł na posadzenie 100 dużych drzew i montaż 100 ławek z oparciem na terenie dzielnicy oraz remont chodników na Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych oraz na ulicach Kamionka i Saskiej Kępy.
Również wydanie 1,4 mln zł zakłada projekt budowy osobnej, asfaltowej, drogi dla rowerów pomiędzy Wałem Miedzeszyńskim a aleją Stanów Zjednoczonych w rezerwie Trasy Tysiąclecia. Tyle samo miałaby kosztować budowa nowych chodników i remonty istniejących na Grochowie i Saskiej Kępie oraz wybudowanie drogi dla rowerów wzdłuż parku Skaryszewskiego.
Na Ursynowie mieszkańcy proponują wydanie 1,2 mln zł na wyposażenie Południowej Obwodnicy Warszawy w urządzenia oczyszczające powietrze z zanieczyszczeń komunikacyjnych. Drugi najdroższy projekt zgłoszony w tej dzielnicy zakłada przeznaczenie 1,2 mln zł na wybudowanie chodnika i ścieżki rowerowej, a także modernizację parkingów przy ul. Stryjeńskich i Kulczyńskiego.
Linki:
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26952
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26948
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26484
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/26548
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/28191
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/28900
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/29348
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/28182
Droga do realizacji
Zgłaszanie projektów do tej edycji budżetu obywatelskiego rozpoczęło się 1 grudnia 2021 r. i zakończyło się o północy 25 stycznia br.
Obecnie trwa ocena formalna i merytoryczna ocena zgłoszonych propozycji. Jeżeli projekt będzie wymagał uzupełnienia albo wprowadzenia zmian, pracownicy urzędu skontaktują się z autorami. Ocena zgłoszonych projektów zakończy się 4 maja br.
Głosowanie odbędzie się od 15 do 30 czerwca br. Mieszkańcy wybiorą, które z projektów poddanych pod głosowanie zostaną zrealizowane. W przyszłym roku na realizację pomysłów mieszkańców z budżetu obywatelskiego m.st. Warszawa przeznaczy ponad 100 mln zł.
Źródło: https://um.warszawa.pl/-/od-niewidocznego-biletu-do-kruszenia-betonu