2021 to kolejny rekordowy rok, w którym wzrosła rozpoznawalność MCK Warszawa 19115. Za jego pośrednictwem mieszkańcy kontaktowali się z Urzędem Miasta prawie 700 tys. razy.
Dla wygody warszawiaków, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu konsultanci, poprzez różne kanały kontaktu, odpowiadają na pytania oraz przyjmują zgłoszenia dotyczące procedur urzędowych oraz spraw, którymi powinny zająć się służby miejskie. Najczęściej mieszkańcy kontaktują się z MCK Warszawa 19115 w poniedziałki i wtorki, między godziną 8:00 a 18:00.
Zgłoszenia przesyłane są do prawie 100 stołecznych jednostek odpowiedzialnych za sprawne działanie miasta, takich jak: Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Transportu Publicznego, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy czy Biuro Gospodarki Odpadami.
Za pośrednictwem Warszawa 19115 mieszkańcy mogą także zapisać się na bezpłatne usługi pomocy prawnej i porady obywatelskie, zgłosić potrzebę skorzystania z pomocy osłonowej oraz poprosić o odczytanie lub przesłanie mailem informacji zamieszczanych na Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy.
O co pytają mieszkańcy?
W roku 2021 mieszkańcy poszukiwali informacji prawie 250 tys. razy, przy czym najwięcej takich zgłoszeń odnotowano w kwietniu (27 413), a najmniej w grudniu („tylko” 15 501).
W stosunku do roku 2020 znacznie zmalało zainteresowanie sprawami związanymi z koronawirusem. O ile w marcu 2020 r. odnotowano 2 849 takich zgłoszeń, to w marcu 2021 r. było ich tylko 375.
W wyniku zmiany organizacji obsługi spraw podatkowych, znacząco wzrosła liczba pytań dotyczących tego obszaru: z 7682 w roku 2020 do 68 650 w roku 2021.
Mieszkańcy interesowali się także nowymi płatnościami za odbiór odpadów oraz zmianą zasad parkowania na Ochocie i Żoliborzu.
Razem dbamy o Warszawę
Wśród zgłoszeń interwencyjnych, związanych z organizacją życia w mieście, w ubiegłym roku najwięcej było spraw dotyczących odbioru śmieci i utrzymania czystości w mieście oraz spraw drogowych, w tym szczególnie dotyczących parkowania.
Informacje przekazywane przez mieszkańców pomagają kontrolować realizację umów zawartych przez miasto, a także szybciej reagować na łamanie przepisów i dokonywać napraw oraz wdrażać pomysły warszawiaków.
Najbardziej aktywne dzielnice
Pod względem liczby zgłoszeń, podobnie jak we wcześniejszych latach, najwięcej z nich przyjęto z obszaru Mokotowa, Śródmieścia, Pragi-Południe i Woli, a najmniej z Wesołej i Rembertowa.
Najwięcej zgłoszeń trafia za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wyjątkiem są dzielnice Wawer, Wesoła i Rembertów, gdzie najczęściej wybieranym przez mieszkańców kanałem był telefon.
Dla mieszkańców
Najczęściej wykorzystywanym kanałem kontaktu nadal pozostaje telefon. Mieszkańcy korzystają z niego głównie kiedy chcą zasięgnąć informacji. Średni czas rozmowy w 2021 roku to 3,5 minuty. Do zgłaszania spraw wymagających reakcji służb miejskich najczęściej wykorzystywana jest bezpłatna aplikacja mobilna Warszawa 19115. Tą drogą w roku 2021 wpłynęło 181 030 zgłoszeń. Obserwując rynkowe trendy i potrzeby mieszkańców, do aplikacji Warszawa 19115 wprowadzane są nowe usługi.
Jak wskazują statystyki zgłoszeń, bardzo istotne są sprawy związane z gospodarką odpadami. Dlatego do znajdujących się w aplikacji harmonogramów odbioru śmieci dodatkowo dostępna będzie usługa ustawienia powiadomienia przypominającego o tych terminach dla wybranego przez siebie adresu.
Widoczne są także: wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców oraz trend redukowania odpadów w gospodarstwach domowych. Dlatego na umieszczonej w aplikacji interaktywnej mapie oznaczono miejsca, w których można oddać niepodlegające zwykłej segregacji odpady, takie jak: elektrośmieci, puszki po farbach i przeterminowane leki. Wystarczy wpisać konkretny adres, aby odnaleźć najbliżej znajdujący się Ekopunkt i upewnić się w kwestii godzin otwarcia. Na mapie wskazana jest także lokalizacja jadłodzielni, czyli punktów, w których można podzielić się żywnością.
Ważnym dla mieszkańców tematem jest kwestia parkowania w mieście. Od 2021 r. w aplikacji Warszawa 19115 udostępniono mapę, na której można sprawdzić lokalizację i dostępność miejsc parkingowych na terenie Warszawy, innych niż miejsca wyznaczone w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Na mapie można również w czasie realnym sprawdzić trasę i czas dojazdu z wybranego przez użytkownika miejsca. Każdy parking posiada metryczkę informującą m.in. o ogólnej liczbie i rodzaju miejsc parkingowych, liczbie wolnych miejsc, cennikach, dodatkowych usługach.
Źródło: https://um.warszawa.pl/-/sprawy-warszawy-czyli-podsumowanie-2021-roku-w-miejskim-centrum-kontaktu